آنتي اکسيدان ها، مواد معدني و کارايي تمرين
باشگاه کاراته امیر سر لشکر شهید علی احمدلو استان قم Karate clubs in the Major Jeneral martyr Ali Ahmadloo Qom Province

محقق : مسعود احمدلو

آنتي اکسيدان ها، مواد معدني و کارايي تمرين

در مورد آنتي اکسيدان ها زياد شنيده ايد ولي به ساده ترين بيان مي توان آنتي اکسيدان ها را مواد و ترکيباتي دانست که در برابر تخريب سلولي که در بدن ما رخ مي دهد قد علم کرده و از اين پديده شوم به نحو مطلوبي جلوگيري مي کنند.
تخريب سلولي
تخريب سلولي در بدن در اغلب موارد در اثر بالا گرفتن و در برخي موارد هم در اثر وجود راديکال هاي آزاد در بدن رخ مي دهد و اين پديده در عضلات، مفاصل، تاندون ها و در ديگر قسمت هاي بدن رخ داده و ايجاد التهاب شديد و گاها خفيف در اين نواحي مي کند.
راديکال هاي آزاد
تحليل رفتن مفاصل که در طولاني مدت به دردناک شدن حرکت و دردناک شدن تحرک مي انجامد و همچنين رخ دادن التهاب در برخي قسمت هاي بدن مخصوصا مفاصل و تاندون ها را مديون همين راديکال هاي آزاد هستيم و اين در حالي است که بدنسازان ما در اغلب مواد تمامي هوش و حواس خود را معطوف به مصرف پروتئين و رشد جلو بازو کرده اند!
افق ديد خود را وسيع تر کنيد!
در صورتي که کمي افق ديد خود را وسيع تر کرده و بدنسازي را چيزي فراتر از بلعيدن افراطي پروتئين و گرفتن دم به دم فيگور جلو بازو بدانيم و به صورت پايه اي و ريشه اي اين مسائل را دنبال کنيم خواهيم ديد که:
عوامل موثر بر رشد
عوامل موثر بر رشد فراوان هستند و اگر به همه اين موارد توجه کنيم رشد پايدار چندان هم که دشوار به نظر مي رسد نخواهد بود.
عوامل مخرب رشد
در ثاني عوامل مخرب رشد نيز کم نيستند و اگر توان و دانش کافي براي مهار اين عوامل را در چنته داشته و موفق به مهار اين عوامل شويم از يک سو با تبعات منفي تمرين با وزنه که التهاب مفاصل و تاندون ها و دردناک شدن مفاصل و غيره از بديهي ترين اين پيامدها هستند کم تر رو در خواهيم شد و از سوي ديگر از تاثير فزاينده تمرين و برنامه هاي رشد نيز بيشتر و بيشتر لذت خواهيم برد.
اهميت آنتي اکسيدان ها
در مورد راديکال هاي آزاد به اندازه اي که در مورد پروتئين و در مورد اهميت اين درشت مغذي در تغذيه ورزشي صحبت شده است صحبت نکرده ايم و شايد اين توهم و اين باور در ذهن ها ايجاد شده باشد که اهميت آنتي اکسيدان ها به پاي اهميت پروتئين نمي رسد و راديکال هاي آزاد هم ميکروسکوپي تر از اين حرف ها هستند که بتوانند موي دماغ بدن شما شوند ولي حقيقت جز اين است.
اثرات مخرب راديکال هاي آزاد
زماني که شما با شدت هاي بالا تمرين مي کنيد راديکال هاي آزاد فراواني در بدن توليد و رها مي شوند که اين راديکال ها تاثيرات منفي بسيار مخربي بر بدن و بر عضلات و بر مفاصل داشته و روند پيري سلولي * ا به شدت تشديد و تسريع مي کنند.
راديکال هاي آزاد را افسار بزنيد!
در صورتي که در برنامه هاي غذايي خود از مواد غذايي طبيعي حاوي آنتي اکسيدان ها استفاده کرده و يا در کنار مکمل هاي غذايي که ميل مي کنيد از مکمل هاي حاوي اين مواد استفاده کرده و راديکال هاي آزاد را بتوانيد در بدن مهار کرده و افسار بزنيد به راحتي خواهيد توانست از اثرات منفي راديکال هاي آزاد و در نتيجه از اثرات منفي تمرينات سنگين بر بدن کاسته و بدن را در مسير رشد قرار دهيد.
مصدوميت هاي تازه و کهنه اي
همه ما در بدن خود مصدوميت هاي تازه و کهنه اي داريم که گهگاه آزارمان مي دهد و معمولا در درمان کامل اين مصدوميت هاي هم در مي مانيم!

برخي از ما از کمر درد و پارگي ديسک هاي کمر و از التهاب در اين ناحيه رنج مي بريم و اين رنج و اين درد گهگاه در شدت هاي بالا دامن گير مي شود و اذيت مان مي کند!

برخي از ما دچار درد در مفاصل آرنج هستيم و اولا از اجراي برخي حرکات تمريني به ناچار بايد صرف نظر کرده و در برخي موارد هم در اثر اوج گرفتن درد در اين ناحيه زمين گير مي شويم.
تسکين آلام
با استفاده از آنتي اکسيدان ها که گفتيم راديکال هاي آزاد را در بدن مهار کرده و از التهاب در بدن کم کرده و روند پيري سلولي را به تعويق مي اندازد علاوه بر تشديد رشد مي توان تا حدود زيادي از شدت و فراواني درد و از اذيت اين قبيل مصدوميت ها و دردهاي کهنه اي که همه ما نمونه هايي از آنها را خود داريم کاست.
مهم ترين آنتي اکسيدان ها
از مهم ترين و ملموس ترين مواردي که آنها را به عنوان آنتي اکسيدان مي شناسيم مي توان به اين موارد اشاره کرد:

·ويتامين C

·ويتامين E

·سلنيوم

·چايي ***

·گلوتینون

·N-acetyl-cysteine

·...
خستگي و التهاب مفصلي
به تحقيق و به تجربه ثابت شده است زماني که ورزشکار و زماني که افرادي که با کارها و فعاليت هاي بدني شديد درگير هستند در طول روز از اين موارد استفاده هاي صحيح و بهينه مي کنند ميزان خستگي در بدن آنها به شدت کاهش يافته و التهاب هاي مفصلي و ديگر انواع التهاب که در بدن همه ورزشکاران رشته هاي قدرتي کمابيش ديده مي شود به اندازه مطلوبي کاسته مي شود و دليل اين امر نيز آنتي اکسيدان بودن و يا وجود آنتي اکسيدان ها در اين ترکيبات و مواد بوده است.
از برخي از اين آنتي اکسيدان ها همانند ويتامين E در برخي موارد در درمان التهاب هاي مفصلي و در درمان برخي از مصدوميت هاي نه چندان شديد مفصلي استفاده هاي موفقي شده است.
N-acetyl-cysteine
استفاده از N-acetyl-cysteine نيز که نوعي آنتي اکسيدان است به ترميم غضروفي در برخي نقاط مصدوميت زده بدن کمک کرده و از اين رو افراد را در رهايي از بند مصدوميت هاي نه چندان خفيف بهخ خوبي ياري داده است.
مصرف ترکيبي دو آنتي اکسيدان
تحقيقات اخير نشان مي دهد که مصرف ترکيبي و تلفيقي دو آنتي اکسيدان selenomethionine و epigallocatechin-gallate که اصلي ترين آنتي اکسيدان موجود در ترکيب چايي *** است تاثير مثبت به سزايي در ترميم بافت هاي غضروفي صدمه ديده ناشي از تمرينات سنگين و حتي ناشي از بالا رفتن سن و کهولت سن آدمي داشته است.
ويتامين C
در مورد تاثيرات ويتامين C و در مورد اينکه چقدر در روز بايد از اين ويتامين استفاده کنيم به کرات سخن گرفته شده است ولي ابدا در اين مقاله تکرار مکرراتي که پيشتر گفته شده است را نخواهيم داشت و در مورد تاثيرات آنتي اکسيداني اين ويتامين سخن خواهيم راند.

در مورد مقوله اي که تا به امروز کمتر در مورد اين مقوله صحبت شده است و تا بوده اين ويتامين را نوعي ويتامين و همسان با ويتامين هاي ديگر دانسته ايم.
بافت هاي کلاژن
وجود مقادير کافي اين ويتامين در بدن براي ساخته شدن بافت هاي کلاژن الزامي است. بافت کلاژن همان بافت شناخته شده اي است که پوست خاصيت ارتجاعي خود را از اين بافت ها مي گيرد.
حتما شما نيز افرادي را ديده ايد که چربي زايد بدن خود را حذف کرده اند و چون پوست قابليت ارتجاعي خود را آنچنان که بايد و شايد حفظ نکرده است پوست بدن اينها آويزان شده و لايه لايه و چين و واچين شده است.

در صورتي که بافت هاي کلاژن و رشته هاي کلاژن موجود در پوست اين افراد قابليت و توان کافي داشتند تاثير چربي سوزي بر پوست به اين شدت که مي بينيد نمي شد.
اسکوروي
بيماري شاخصي که در نتيجه کاهش ويتامين C در بدن آدمي رخ مي نمايد همان بيماري شناخته شده اسکوروي است!
***نده شدن ديواره رگ ها
با بروز اين بيماري در بدن افراد، از دست رفتن خاصيت ارتجاعي پوست و ديواره رگ ها در نتيجه توليد نشدن کلاژن کافي در بدن امري معمول بوده و در نتيجه شاهد ***نده شدن ديواره رگ ها بند نيامدن خون و در برخي موارد هم شاهد پارگي رگ ها خواهيم شد.
استرچ مارک
در مواردي که افراد از استرچ مارک يا همان شکاف هاي عميق پوستي که در نتيجه تشديد ناگهاني رشد در بدن ايجاد مي شود رنج مي برند با مصرف اين ويتامين و با تقويت توليد رشته هاي کلاژن در بدن تا حدودي مي توان از تبعات منفي افزايش آني و سريع حجم بر پوست کاست و همچنين کساني که براي چربي سوزي و لاغر کردن بدن خود تمرين کرده و مکمل و يا زبانم لال دارو مصرف مي کنند با مصرف روزانه اين ويتامين مي توانند از چروک خوردن پوست تا حدود زيادي جلوگيري کنند.
کورتيزول
زماني که تمرين مي کنيد و زماني که در شرايط دشوار بدني همانند تمرينات سنگين بدني فرو رفته و يا زماني که در شرايط دشوار روحي و رواني قرار داريد ترشح کورتيزول در بدن نيز اوج مي گيرد تا بدن و روان آدمي تحمل چنين فشارهايي را داشته باشد و آدمي از پاي در نيايد!
سلطان کاتابوليک ها
همه ما از ماهيت هورمون کورتيزول با خبر هستيم و مي دانيم که اين هورمون سر دسته و سلطان هورمون هاي کاتابوليک بوده و هورموني عضله سوز است.
رويايي که سر داريم!
تحقيقات انجام شده بر روي اثر ويتامين C در تغذيه ورزشي به روشني اثبات کرده است که با مصرف روزانه مقادير کافي اين ويتامين که نوعي آنتي اکسيدان قدرتمند نيز محسوب مي شود تا حدود زيادي مي توان از تاثيرات منفي مخرب کورتيزول بر بدن و بر عضلات کاست و اين دقيقا همان رويايي است که بدنساز در سر دارد.
مهار کاتابوليسم
مهار کورتيزول الزاما به معني مهار شدن کاتابوليسم نيست ولي با مهار شدن هورمون عضله سوز کورتيوزل در بدن مي توان اميد به مهار کاتابوليسم داشته و تشديد آنابوليسم را به تماشا نشست.
ايسکيمي
ايسکيمي را در لغت به معني کم خوني موضعي نيز آورده اند. آنتي اکسيدان ها همچنين از بروز اين حالت در حين تمرين که منجر به مصدوميت نيز مي شود جلوگيري کرده است.
راديکال هاي آزاد و خستگي
با شدت گرفتن تمرينات بدني مي توان افزايش راديکال هاي آزاد را پيش بيني کرد و افزايش راديکال هاي آزاد نيز به خودي خود به خستگي و حتي به تحليل رفتن بافت هاي عضلاني ختم مي شود.

زماني که با استفاده از آنتي اکسيدان هاي اين راديکال ها را در بدن مهار مي کنيد اولا از شدت خستگي در حين تمرين به خوبي کاسته خواهد شد در ثاني با کم شدن تحليل بافت هاي عضلاني رشد نيز تشدي خواهد شد.
مهار خودکار کورتيزول
در شرايط عادي که فرد زندگي ماشيني و يا دست کم زندگي کم تحرک دارد نيز راديکال هاي آزاد در بدن توليد مي شوند ولي ...

ولي ميزان توليد اين راديکال ها در بدن به اندازه اي نيست که نيازي به حمايت بيروني و هوشمند ما داشته باشد و آنزيم هاي توليد شده در بافت کبد و حتي آنزيم هاي توليد شده در بافت هاي عضلاني به خوبي اين راديکال هاي آزاد را مهار مي کنند.
بدن را بايد ياري کنيد!
ولي زماني که با شدت هاي بالاي تمرين درگير مي شويد و زماني که در شدت هاي بالا تمرين را ادامه مي دهيد توليد اين راديکال ها نيز صد چندان مي شود و در اين شرايط آنزيم هاي توليد و ترشح شده در کبد و بافت دهاي عضلاني نيز به تنهايي در مهار اين راديکال ها کاري از پيش نخواهند برد.
لغت شناسي راديکال
زماني که کلمه راديکال را مي شنويد ياد رياضيات و توان و راديکال مي افتيد ولي در مباحث ..... هم اين کلمه کاربرد دارد و اصولا به کساني که بر عليه حکومت مرکزي فعاليت مي کنند نيز راديکال گفته مي شود.

از اين نظر راديکال هاي آزاد موجود در بدن را نيز مي توان با کساني تشبيه کرد بر عليه حکومت مرکزي دست به اقدام و فعاليت مي زنند و در صورتي که به پايداري حکومت مرکزي در بدن خود علاقه مند هستيد بايد به هر نحوي که باشد اين راديکال ها را مهار کنيد.
ويتامين E
زماني که در شدت هاي بالا تمرين مي کنيد بدن نياز بيشتري به اين ويتامين خواهد داشت و از اين رو مصرف روزانه مقادير قابل توجهي از اين ويتامين براي افرادي که در شدت هاي بالا تمرين مي کنند الزامي خواهد بود.

محققين براي پي بردن به اثرات ويتامين E در محافظت از بافت هاي بدن در برابر راديکال هاي آزاد آزمايشاتي را بر روي خرگوش هاي آزمايشگاهي انجام داده و به اين نتيجه رسيده اند که مصرف مقادير کافي از اين ويتامين در طول روز علاوه بر مهار راديکال هاي آزاد بافت هاي عضلاني را نيز از خطر به تحليل رفتن و التهاب مي رهاند.
Coenzyme Q10
اين ترکيب که تا حدودي نيز ناشناخته باقي مانده است و اهميت آن در برنامه هاي پرورش اندام و تغذيه ورزشي چندان که بايسته و شايسته است شناخته نشده است به عنوان نوعي ناقل الکترون در فعاليت هاي تنفسي ميتوکندري ها وارد عمل مي شود.

تحقيقات نشان داده است کاهش ميزان اين ترکيب در بدن علاوه بر مختل شدن روند طبيعي کارکرد ميتوکندري ها در درون سلول ها به جولان دادن راديکال هاي آزد در بدن ختم شده است و حتما مي دانيد که جولان دادن راديکال هاي آزاد در بدن نيز چه معني و چه مفهومي دارد.
روي
در اغلب موارد افراد از کمبود روي در بدن خود رنج مي برند و زماني که بدن را با شدت هاي بالاي تمرين درگير مي کنيد نيز کمبود اين عنصر در بدن مشهود تر و شايع تر مي شود.
روي و آنزيم ها
روي عنصري است که در بدنه و در پيکره صدها آنزيم که در بدن ترشح و توليد مي شود نقش ساختاري دارد و از اين رو کمبود اين عنصر در بدن را به واقع مي توان مصيبتي براي بدن دانست.
روي و بالانس هورموني
علاوه بر بر هم ريختن تعادل آنزيمي در بدن مي توان کمبود اين عنصر را يکي از اصلي ترين عوامل بر هم ريختن بالانس هورموني در بدن نيز دانست چرا که ترشح و توليد پاره اي از هورمون ها همانند هورمون تستوسترون نيز منطو به وجود مقادير کافي اين عنصر در بدن بوده است.
روي و کارايي ورزشي
کمبود اين عنصر در بدن با ايجاد اختلال در ترشح هورمون ها موجب افت محصوص کارايي ورزشکاران و مخصوصا ورزشکاران رشته هاي قدرتي مي شود و از اين جهت براي افزايش کارايي در حين تمرين و رقابت تامين نياز بدن به اين عنصر را بايد الزامي داسنت.
روي و سنتز پروتئين
فلز روي علاوه بر اثر مستقمي که بر فعاليت راديکال هاي آزاد در بدن دارد در تشديد سنتز پروتئين نيز نقشي تعيين کننده داشته است و کساني که از نزديک با فلسلفه و مکانيزم علوم پرورش دادن عضلات درگير هستند به خوبي از اهميت و ارزش سنتز پروتئين در بافت هاي عضلاني آگاه هستند.
روي و سلامت پوست
با کمبود اين عنصر در بدن دفع اسيد آمينه از طريق ادرار که نبايد رخ بدهد رخ مي دهد و همچنين کمبود اين عنصر در بدن به از دست رفتن سلامت و شادابي پوست و بر هم ريختن بالانس پلاسما نيز ختم مي شود.

سنتز پروتئين در پوست که به شادابي و طراوت و سلامت پوست کمک شاياني مي کند نيز تحت کنترل اين عنصر بوده و چنين مي توان گفت که اين عنصر يکي از چندين فاکتور لازم براي شادابي و سلامت پوست است و پس کساني که در روند چربي سوزي تعجيل داشته و ترس از افتادگي و چين و چروک پوست در بدن آنها مي رود نيز بايد از اين عنصر در رژيم روزانه غذايي خود استفاده بکنند.
منيزيوم
استفاده از مکمل هاي غذايي حاوي منيزيوم علاوه بر افزايش حجم و تشديد رشد به افزايش محسوس قدرت بدني در ورزشکاران رشته هاي قدرتي و رکوردي همانند وزنه برداري و پاورليفتينگ نيز انجاميده است و از اين رو اين عنصر را نيز مي توان يکي ديگر از عناصر تاثير گذار در پرورش اندام دانست.
ريسکي بزرگ و کشنده
امروزه انسولين نيز از مباحث مطرح در پرورش اندام شده است و برخي از افراد از اين هورمون به صورت تزريقي استفاده مي کنند که صد البته ريسکي بزرگ و کشنده بوده است.

در اين ميان افرادي نيز هستند که از روش هاي معقول تر و طبيعي تر براي افزودن بر ميزان ترشح اين هورمون در بدن خود استفاده کرده و بدين ترتيب از تاثيرات مثبت اين هورمون در پرورش اندام بهره مي گيرند.

برخي از افراد هم هستند که از مکمل هاي افزاينده ترشح اين هورمون در بدن استفاده مي کنند که در برخي موارد نيز به غلط مکمل هاي انسولين دار ناميده مي شوند.
حساسيت انسوليني
از هر روشي که استفاده کرده باشيد در نخستين روزها و هفته هاي استفاده از اين روش ها با اثر فوق العاده اين هورمون در بدن رو در خواهيد شد ولي چندي نخواهد گذشت که به دليل بالا بودن ترشح و يا سطح سرمي انسولين در بدن از حساسيت بدن در براي اين هورمون کاسته شده و از شدت اثرات ايجاد شده در بدن نيز به نحو محسوسي کم خواهد شد.
سه مورد مجاز
براي افزاودن بر حساسبت بدن در برابر انسولين علاوه بر روش هاي دارويي که امروزه اين موارد نيز در پرورش اندام شايع شده است ولي به دليل مجاز بودن اين مقاله از ورود به اين مبحث خودداري خواهيم کرد مي توان سه مورد مجاز زير را مد نظر داشت:

·تامين نياز بدن به منيزيوم

·کاهش وزن زايد و سوزاندن چربي هاي اضافي

·فعاليت هاي بدني منظم

اين موارد علاوه بر ورزشکاراني که قصد استفاده بهينه از انسولين را دارند براي کساني که از ديابت نوع دو رنج مي برند و انسولين در بدن آنها از اثر کافي برخوردار نيست نيز مفيد فايده خواهد بود.

همچنين کساني که در معرض خطر ابتلا به ديابت نوع دو قرار داشته و از ابتلا به اين بيماري در هراس هستند مي توانند از اين راهکارها براي تضمين سلامت خود استفاده کنند.
کلسيم
همانگونه که مي دانيد براي توليد نيرو و انرژي لازم براي جابجا کردن اجسام و براي توليد نيروي لازم براي به حرکت در آوردن مفاصل نياز به انقباض عضلاني داريم و عنصر کلسيم يکي از عناصر تاثير گذار در اين انمقباضات بوده است.

زماني که سلول هاي عصبي به سلول هاي عضلاني دستور انقباض مي دهند اين عنصر کليسم است که آزاد شده و زمينه لازم براي اين انقباض را فراهم مي کند.
خستگي ناشي از انقباض
تحقيقات انجام شده در مورد اين عنصر و تاثير آن در انقباضات عضلاني به اين مهم رسيده است که تامين نياز بدن به اين عنصر در کاهش خستگي ناشي از انقباض و در افزايش کارايي ورزشکاران موثر بوده است.
کلسيم و بالانس وزني
تحقيقات انجام شده در مورد وزن بدن نيز به اين نتيجه رسيده است که اين عنصر در بالانس وزني آدمي تاثير به سزايي دارد و اين امر مهم را از طريق تاثيري که بر متابوليسم چربي ها مي گذارد انجام مي دهد.
ديگر تاثيرات کلسيم در بدن
تاثير اين عنصر بر اکسيد شدن و سوختن چربي ها، ليپوژنيز، انرژي زايي و کاهش اشتها امروزه بر محققين مسجل شده است و در اين موارد شکي نيست و از اين رو استفاده از اين عنصر در رژيم هاي غذايي روزانه را مي توان يکي از پايه اي ترين تدابير براي تشديد چربي سوزي دانست.
مقايسه تطبيقي
در تحقيقي که در مورد تاثير کليسم بر روند رژيم هاي غذايي لاغري و چربي سوزي انجام شده بود روشن شد که رژيم هاي غذايي سرشار از کليسم که در حدود 1200 الي 1300 ميلي گرم در روز از اين عنصر را وارد بدن مي کنند در مقايسه با رژيم هاي غذايي فقير از نظر کليسم که روزانه در حدود 400 الي 500 ميلي گرم کلسيم وارد بدن مي کنند تاثير مشهودتري در تشديد چربي سوزي داشته است.
تاثير متقابل کلسيم و چربي سوزي
اين موضوع يعني تاثير متقابل کلسيم و چربي سوزي را از نقطه نظر ديگر نيز مي توان بررسي کرد و آن اينکه بالا بودن ميزان مصرف کليسم در روز البته در صورتي که از حد مجاز ***** نکند تاثير معني داري بر تشديد ليپوليز و کاهش سنتز اسيدهاي چرب در بدن نيز داشته و نتيجه اين دو تاثير نيز به صورت کم شدن از ميزان چربي زايد بدن ديده مي شود.
غني سازي مواد لبني
همچنين اثبات شده است که غني شدن مواد غذايي لبني که امروزه در دنيا به صورت بسته بندي عرضه مي شود با کليسم در تشديد چربي سوزي مفيد و موثر بوده و بر روي بافت هاي چربي تاثير قابل توجهي گذاشته و در چربي سوزي فرد را ياري داده است.
کروم
کروم عنصري پايه اي و اساسي در متابوليسم چربي ها و قندها بوده است به اين معني که بدن براي ايتکه بتواند چربي ها و قندها را سوزانده و از انرژي موجود در اين دو درشت مغذي استفاده کند نياز به دريافت کروم کافي در طول روز دارد.
رژيم هاي غذاي مدرن
حتما مي دانيد که رژيم هاي غذاي مدرن که در اغلب موارد از غذاهاي فانتزي و از فست فوود و اين قبيل موارد تشکيل شده است از نظر مواد معدني و از جمله از کروم نقص داشته و تامين کننده کروم مورد نياز بدن نيست!

از اين رو مي توان تجديد نظر پايه اي و جدي در الگوي تغذيه و يا دست کم استفاده از مکمل هاي غذايي حاوي کروم براي بشر امروز را الزامي دانست.
توصيه به ورزشکاران
در اين ميان ورزشکاراني که در رشته هاي قدرتي فعاليت داشته و از شدت تمرين بالايي نيز برخوردار هستند بايد و بايد در الگوي تغذيه اي خود تغييرات ساختاري را اعمال نموده، تغذيه روزانه خود را تقويت کرده و از مکمل هاي حاوي مواد معدني مخصوصا روزي نيز استفاده کنند.
کمبود کروم در بدن
کمبود کروم در رژيم هاي غذايي روزانه به مرور زمان به بيماري هايي همانند ديابت و بيماري هاي قلبي و عروقي و افت محسوس کارايي ورزشي ورزشکاران ختم شده است و از اين رو تامين نياز بدن به کروم در دوران فعاليت هاي ورزشي الزامي تر خواهد بود.
کالري و چربي زايد
ناگفته پيداست زماني که کالري زايد وارد بدن خود مي کنيد اين کالري زايد به صورت چربي در بدن ذخيره مي شود و وزن شضما به صورت کاملا بي کيفيت و زنانه افزايش مي يابد و در نهايت هم دچار چاقي مي شويد.

موردي که به آن اشاره کرديم موردي نخ نما شده و کليشه اي و قديمي و در عين حال کهنه بود ولي پيش زمينه لازم براي بازگو کردن نکته اساسي و کليدي پاراگراف بعدي بود که با دقت خواهيد خواند!
وزن زايد و مقاومت انسوليني
زماني که وزن زايد بدن افزايش يافت و بدن انباشته از چربي شد از حساسيت بدن در برابر هورمون انسولين کم مي شود و بنابراين بدن براي حفظ تعادل قند خون نياز به ترشح انسولين بيشتر خواهد داشت.
وزن زايد و بالا گرفتن ترشح انسولين
بالا گرفتن ميزان ترشح انسولين در بدن که متعاقب کاهش حساسيت بدن در برابر اين هورمون رخ مي دهد به نوبه خود از توانايي هاي بدن براي سوزاندن چربي ها و استفاده از اين بافت ها به عنوان منبع انرژي کم مي کند و بدبختي هاي شما آغاز مي شود.
توجه ويژه
در اين بين افرادي هستند که ابدا توجهي به ترکيب و ريخت و ظاهر خود نداشته و بدن پرچرب و گلابي شکل و زنانه با بدن تراشيده و ساخته شده برايشان يکي است و هرگز در حسرت بدن هاي تراشيده و لب ساحلي نيستند ولي در اين ميان افرادي هستند که نياز به تراشيده کردن بدن دارند و از اين رو اين افراد بايد توجه ويژه به نکته ياد شده بالا مبذول کنند.
کروم و حساسيت انسوليني
کرومي که گفتيم در رژيم روزانه غذايي بايد مصرف کنيد نيز يکي از عوامل است که بر حساسيت بدن در برابر هورمون انسولين افزوده و از مقاومت انسوليني در بدن افرادي که به چاقي مبتلا هستند کم مي کند.
ترفند
همچنين افرادي که در اثر بمباران کردن بدن با انسولين دچار مقاومت انسوليني شديد شده و ديگر اثري از اين هورمون در بدن خود نمي بينند نيز با استفاده از اين ترفند يعمي با استفاده از مصرف کروم کافي در طول روز مي توانند تا حدودي حساسيت از دست رفته بدن در برابر انسولين را بازگردانده و يا در مواردي که هشارتر و نکته سنج تر و محتاط تر هستند علاج واقعه قبل از وقوع کرده و از بروز مقاومت انسوليني که زمينه را براي ابتلا به بيماري ديابت نوع دو فراهم مي کند پيشگيري کنند.
پتاسيم
پتاسيم نيز يکي از عناصري است که وجود مقادير کافي از اين عنصر در رژيم هاي روزانه غذايي انسان و مخصوصا در رژيم هاي روزانه غذايي افرادي که با تمرينات سنگين و شديد بدني درگير هستند الزامي بوده است.
نکته
معمولا رژيم هاي غذايي روزانه افراد عادي تامين کننده نياز بدن به اين ماده و اين عنصر هست ولي افرادي که تمرينات سنگين و شديد در برنامه خود دارند نمي توانند با رژيم هاي معمولاي پاسخگوي نياز بدن به اين عنصر باشند!

از اين رو تقويت رژيم هاي غذايي براي ورزشکاران و مخصوصا ورزشکاران رشته هاي قدرتي الزامي خواهد بود و هيچگونه سهل انگاري در اين زمينه نيز قابل توجيه نخواهد بود.
پتاسيم و تعرق
به دليل اينکه اتين عنصر يکي از عناصري است در حين تعرق از بدن دفع مي شود افرادي که با تمرينات بدني سرو کار داشته و رد طول روز تعرق شديد دارند بايد ميزان ورود اين عنصر به بدن در طول روز را افزايش دهند.
کمبود پتاسيم و علايم
کاهش خفيف ميزان پتايسم موجود در بدن به خستگي زود رس و مزمن و افت محسوس کارايي فرد در حين تمرين ختم مي شود و در موارد حادتر نيز فرد به اختلالات شديد در کارکرد قلب دچار مي گردد.
اختلال در بالانس الکتروليت
اختلال در بالانس الکتروليت بدن به خستگي مزمن و بي حالي و خستگي زود رس در حين تمرين ختم مي شود و اين حالات دقيقا همان حالاتي هستند که ورزشکاران گاه با آنها درگير بوده و از آنها به شدت رنج مي برند.
کافئين و يون هاي کليسم
کافئيني که مي خوريد و براي کم کردن خستگي تا حدود زيادي هم موثر بوده است در حقيقت يون هاي کليسم با دو بار مثبت را از درون سلول ها آزاد کرده و بدين ترتيب از خستگي بدني افراد کم مي کند.
پتاسيم و هورمون هاي پپتيدي
تحقيقات همچنين نشان داده است که کاهش ميزان پتاسيم بدن همچنين ميز ان ترشح هورمون رشد طبيعي و فاکتورهاي رشد شبه انسولين را نيز کم کرده و از اين جهت نيز فرد را دچار درد سر مي کند.
IGF-1
جالب است بدانيد منظور از فاکتورهاي رشد شبه انسولين همان IGF-1 است که امروزه در پرورش اندام حرفه اي دنيا غوغا کرده است و به دليل اينکه در دسته داروهاي ممنوعه قرار دارد از ورود به اين مبجحث در نشريه خودداري مي کنيم و همينقدر اشاره مي کنيم که کمبود پتاسيم در بدن به کاهش ترشح طبيعي اين هورمون در بدن ختم مي شود.

همچنين تحقيقات نشان داده است که کاهش پتاسيم در بدن به افت سرعت سنتز پروتئين در بافت هاي عضلاني نيز ختم شده است.
Alpha Lipoic Acid
اين ترکيب را در اغلب موارد به عنوان نوعي افزاينده ترشح انسولين در بدن مي شناسيد و در مکمل هاي غذايي به منظور افزايش ترشح انسولين نيز از اين ترکيب استفاده شده است.
اثرات آنتي اکسيداني
به واقع نيز همين بوده است و اين ترکيب نوعي افزاينده ترشح طبيعي انسولين در بدن بوده است ولي اثرات آنتي اکسيداني اين ترکيب بسي قوي تر از اثرات آن در افزايش ميزان ترشح انسولين بوده است.

علاوه بر دو اثر ياد شده اين ترکيب اثرات ضد التهابي قابل قبولي نيز از خود بر جاي گذاشته است.

هورمون هاي پپتيدي

همچنين اين ترکيب علاوه بر اثرات آنتي اکسيداني و علاوه بر اثرات ضد التهابي موجب افزايش حساسيت بدن در برابر هورمون هاي پپتيدي همانند انسولين، هورمون رشد و فاکتورهاي رشد شبه انسولين شده است و هر سه اين هورمون ها همانگونه که مي دانيد اثرات بسيار قدرتمندي در ساخت بافت دهاي عضلاني داشته است.
کلام آخر
همه توجهات خود را مبذول پروتئين و سينه مرغ و مکمل هاي وي ايزوله و کنستانتره و هيدروليزه نکنيد که علاوه بر پروتئين در تغذيه ورزشي و در تغذيه روزانه انسان هاي معمولي فاکتورهاي ديگري نيز وجود دارد!

پروتئين همه چيز تغذيه ورزشي نيست چرا که علاوه بر پروتئين هزاران هزار ماده و ترکيب ديگر نيز در بدن وجود دارد که براي رشد دادن عضلات و براي حفظ سلامتي بايد به آنها نيز توجه داشت.

در صورتي که بدن شما با کمبود يکمي از ترکيبات و عناصري که به گوشه اي از اين عناصر و ترکيبات اشاره شد مواجه باشد حتي سر کشيدن ليوان هاي يک ليتري مکمل هاي پروتئيني به صورت چندين وعده در طول روز هم کمکي به شما جهت افزايش حجم نخواهد کرد.

در صورتي که دچار کمبود در يکي دو مورد از موارد ياد شده در اين مقاله باشيد حتي مصرف دزهاي افسارگسيخته انسولين و استروئيدها هم کمکي به شما در جهت رشد نخواهد کرد چرا که از حساسيت بدن به اين هورمون ها به شدت کم مي شود و کم شدن از حساسيت بدن به هورمون ها و مخصوصا هورمون هاي پپتيدي نظير انسولين هم به اين راحتي ها قابل جبران نبوده و تاثير منفي شديدي بر روند رشد عضلاني مي گذارد.

 


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:




ارسال توسط محمد احمدلو
آخرین مطالب

آرشیو مطالب
پيوند هاي روزانه
امکانات جانبی

نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 8
بازدید دیروز : 0
بازدید هفته : 16
بازدید ماه : 1961
بازدید کل : 642324
تعداد مطالب : 645
تعداد نظرات : 58
تعداد آنلاین : 1


استخاره با قرآن
استخاره با قرآن







اللّهُمَّ كُنْ لِوَلِيِّكَ الْحُجَّةِ بْنِ الْحَسَنِ صَلَواتُكَ عَلَيْهِ وَعَلى آبائِهِ في هذِهِ السّاعَةِ وَفي كُلِّ ساعَةٍ وَلِيّاً وَحافِظاً وَقائِدا ‏وَناصِراً وَدَليلاً وَعَيْناً حَتّى تُسْكِنَهُ أَرْضَك َطَوْعاً وَتُمَتِّعَهُ فيها طَويلاً

دريافت كد دعاي فرج

Google



در اين وبلاگ
در كل اينترنت
کد جستجوگر گوگل